Gdy światowej nauce przedstawiony został u schyłku XX
wieku polski kolagen, zainteresowało się nim rychło kilka na raz wiodących
koncernów kosmetycznych i farmaceutycznych. Przeprowadziły one niezwłocznie
własne badania kliniczne. Testowane wówczas partie polskiego kolagenu
zachowywały oczekiwaną od nich strukturę przestrzenną potrójnej helisy
jedynie w przedziale temperatur od 5 do 15 st. C. Produkt był niewygodny
w magazynowaniu, transporcie i dystrybucji - mimo rewelacyjnego działania
nie wróżył zdaniem strategów marketingowych sukcesu rynkowego. Kluczowym
okazał się problem natury "technicznej". Otóż preparatowi
było "za zimno w lodówce a za ciepło w mieszkaniu".
Fiasko pierwszych negocjacji z potentatami kosmetycznymi
nie zraziło prekursorów wdrożenia wielkiego odkrycia w kraju. Od 2001
roku nabyć można było już w Polsce Kolagen Aktiv - pakowany przez wytwórnię prof. Przybylskiego w grubościenne słoiki szklane, zaś od 2003 roku
- Collagen Beauty - chroniony termosem styropianowym.
Drugi z wymienionych pojawił się w sprzedaży bezpośredniej,
odnosząc sukces rynkowy i wskazując tym samym najwłaściwszą drogę dystrybucji.
Wiosną 2003 roku, po długich, żmudnych i kosztownych
badaniach - zespół biotechnologiczny INVENTIA POLISH TECHNOLOGIES, uzyskał
kolagen wyekstraktowany z tołpygi, utrzymujący trwale strukturę przestrzenną
białka od 5 do 22,6 st. C, zaś rok później do 23,8 st. C.
A obecnie do 26 st. C
Z handlowego punktu widzenia było to odkrycie równe
wynalazkowi uczonych Uniwersytetu Gdańskiego.
Inventia eksportuje obecnie czyste białko do kilkunastu
krajów świata, gdzie stanowi ono suplement kremów najnowszej generacji,
firmowanych przez czołowe marki światowej branży kosmetycznej i farmaceutycznej.
Flagowy produkt Inventii - żel transdermalny - Kolagen
Naturalny Unikalna Formuła 5-26, pozostał jednak w Polsce.
Złożyło się na ten fakt kilka wręcz nieprawdopodobnych
przypadków i wielka determinacja dwóch mieszkających po sąsiedzku, w Koleczkowie koło Gdyni, starych wiarusów marketingu sieciowego.
Dokonali oni sztuki rzadkiego w dziejach aktu sprzedaży
- przekonując zarząd Inventii, że ... ma zawiesić negocjacje niesłychanie
lukratywnego kontraktu z przedstawicielami światowej korporacji kosmetycznej
powierzyć wyłączną dystrybucję Kolagenu Naturalnego polskiej sieci konsumenckiej,
działającej na zasadzie wielopoziomowego marketingu, czyli sprzedaży
bezpośredniej. Szkopuł polegał na tym, że ... sieć taka nie istniała.
Nie istniały nawet jej zalążki. Oni dopiero mieli zamiar ją stworzyć.
Po przeprowadzeniu wspólnie z Inventią profesjonalnych
badań marketingowych, po analizie efektów sondażowych prób dystrybucji,
zawarto kontrkt, który skazywał jedną z jego stron na wielki sukces
... lub całkowite bankructwo.
W kwietniu 2004 roku, zarejestrowano COLWAY - Spółkę
Jawną - Jedynego i Wyłącznego (jeszcze wówczas warunkowo) przedstawiciela
Inventii. Powstał unikalny swą atrakcyjnością, na skalę światowego marketingu,
system finansowy. Wydrukowano materiały informacyjne i ulotki reklamowe.
Czwartego maja 2004 roku w pierwszy roboczy dzień dla
Polski budzącej się w Unii Europejskiej, w małym pubie na ulicy Sękocińskiej
w Warszawie odbyło się pierwsze spotkanie, informujące o rodzącym się
nowym biznesie, na które przyszło ... dwadzieścia kilka osób...
Niewiele ponad dwa miesiące później, w tejże Warszawie
brakowało w czterystuosobowej sali Domu Chłopa krzeseł dla uczestników
sieci Colway! Niespełna cztery miesiące później trzy setki najlepszych
dystrybutorów i menedżerów zajechało na pierwszy meeting Colway do Ciechocinka,
świętować niebywały sukces!
Sieć liczyła już wtedy tysiące uczestników i posiadała
silne grupy w większych miastach Polski. Mimo trudnego temperaturowo
okresu dla dystrybucji Kolagenu Naturalnego i mimo sezonu urlopowego
- rozwój sieci postępował w tempie arytmetycznym,
Fenomen ten można wytłumaczyć dwiema głównymi przyczynami.
Po raz pierwszy prawdopodobnie w historii światowego networku, do sieci
trafił produkt, który odniósłby sukces także sprzedawany wyłącznie w
stacjonarnych punktach handlowych, relatywnie tani i sensacyjnie skuteczny.
Trafił do marketingu wielopoziomowego drogą dość nietypową, wynikłą
z jego specyfiki i pewnych wad, które w sieci zamieniły się na zalety.
Drugą przyczyną jest system marketingowy dystrybucji Kolagenu Naturalnego.
Nowoczesny ultraliberalny i przyjazny uczestnikom.
Dlatego do Colway przychodzą ludzie niechętni wcześniej
networkom, lekarze, farmaceuci, kosmetyczki, kupcy, studenci, nauczyciele
itp. Jak również niewzruszenie dotąd lojalni wobec własnych organizacji
- liderzy innych biznesów, z całymi swoimi strukturami.
Colway wychodzi już poza granicę Polski. Wiele wskazuje
na to, że stanie się międzynarodowym marketingiem sieciowym, pierwszym
tego rodzaju naszym produktem eksportowym. Wielką trampoliną dla ludzi
sukcesu, szczególnie tych którzy mają doświadczenie w przedsięwzięciach
podobnych.